DA LAT

Z Nha Trang do Da Lat nás čeká 6 hodin cesty autobusem. Řidič jede jak magor a v serpentýnách mám pocit, že nás snad někde vyklopí. Ta cesta busem ale stojí za to, z okna se kocháme nádherným výhledem na hory a přírodu a čím blíž jsme k Da Lat, tím je to hezčí a hezčí. Do Da Lat jsem se těšila ze všeho nejvíc, četla jsem, že v tomhle období je tam jaro, ale trochu jiné, než to naše české.
Odpočinek je náším hlavním plánem a proto jsem zamluvila bydlení v Zen Valley. Máme pro sebe bungalov s výhledem na údolí a hory. Všechno okolo nádherně voní a kvete. Jsme v ráji??

Našla jsem si tu i kámoše..
Na recepci půjčujeme motorku a jdeme se podívat do centra města. Objevujeme obrovskej noční trh. Okolo nás je asi milion stánků, hadry, pracholapy, jídlo, ovoce, zelenina. Můžu vám říct, že takovou zeleninu jako tady, jsem nikdy nikde neviděla. Konečně vím, jak vypadá pořádný avokádo a je tak čtyřikrát větší, než ten sh*t, co prodávaj u nás v Tescu. Ochutnáváme tu místní "pizzu" na rýžovém papíru, kupujeme ovoce a pomalu se do mě pouští zima. Kupuji si tu tedy v jednom military sekáč stánku maskáčovou bundu. Na Da Lat je zajímavé to, že na sluníčku je tak 25-30°, ale jakmile sluníčko zaleze, tak je tam tak 15°, možná i míň. Pro nás je to dobrá zpráva, protože je to naděje, že se konečně pořádně vyspíme.

Jako vedoucí našeho dvoučleného zájezdu opět plánuji asi milion výletů. V rámci prvního se necháváme vyvézt lanovkou k jednomu z chrámů. Je tu asi milion druhů kytiček a bonsají. Během procházky po okolí potkáváme páreček minileguánů s modrou hlavičkou a taky ten hmyz, co vypadá jak klacík. Miluju to tady!

Další den máme v plánu objet vodopády "v okolí". V okolí znamená asi hod'ku a půl na motorce. První vodopády (Park Prenn) jsou naprostá tragedie. Turisti, co se neumí chovat a přijeli sem hlavně kvůli tomu, aby se povozili na slonech a pštrosech. Týraj tu zvířata a chce se mi blít. Ten vodopád navíc vypadá jako fejk a personál k nám mluví rusky. Jsem asi poprvé za Vietnam z něčeho zklamaná, ale když už jsme sem jeli, tak to tu aspoň prozkoumáme. Vyrážíme po cestě strmě vzhůru do kopce. Je to takovej krpál, že jsme (naštěstí) jediní, kdo tam jde. Děláme dobře, protože přicházíme k nádherným pagodám. Jsme tu jen my a pár místních, kteří se o tohle místo starají. Oáza klidu a míru uprostřed lesa. Určitě se podívejte i na video, natáčeli jsme tam.

Další vodopády, které navštěvujeme, se jmenují Elephant waterfalls. Je tu taky hodně turistů, ale spíš takových těch mladých dobrodruhů, jako jsme my. Na etapy to sem příjíždí a zase odjíždí. Jsme tu asi dvě hodiny a kocháme se pohledem na vodopád. Sluníčko praží a tak jdeme najít skulinu, kterou se dostaneme pod vodopád. Prožívám jeden z nejkrásnějších zážitků v životě. Stojím těsně u vodopádů, jen v prádle a dopadají na mě studené kapky. Zvedám hlavu a skrz vodu koukám do sluníčka. V těch jemných krůpějích vidím duhu. Je to neskutečně nádhernej pocit!! Když tohle píšu, téměř při téhle vzpomínce slzím štěstím.

Poslední den v Da Lat si vyhrazujeme na zevlování po městě. Jdeme se podívat na zlatého Buddhu...

Fotka zveřejněná uživatelem TerezaJ (@terinkacivis),

..a navštěvujeme dalatské zahrady v centru města. Nechápeme, jak někdo dokáže vypěstovat ve velkym tolik přenádhernejch kytek!!

Po procházce si kupujeme víno a nějaký dobroty a vyrážíme k jezeru do půjčovny šlapadel. Vybírám růžovou labuť, nasazuju záchránou vestu (ladí mi s botama) a jdeme si hrát na piráty. Jemně ovíněni si pouštíme písničky, zpíváme a máváme okoloplujícím. Povím vám, že západ slunce v Da Lat na labutích je fakt kýč, ale náááádhernej!!

Za dobu našeho pobytu v Da Lat navštěvujeme samé úžasné podniky s pro nás neobvyklým a originálním interiérem. Ty nejlepší jsem si nafotila.
Do Bicycle Up café jsme chodili na nejlepší smoothie ve městě!!

V téhle restauraci jsme si zase ugrilovali masíčko na kameni.

A tady jsem si dala výborný kari..

Da Lat mi bude chybět!!!

P.S.: Jak se stavíte k jízdě na slonech a pštrosech? Považujete to za týrání? Zajímá mě váš názor!

Může se ti líbit

6 COMMENTS

1. Co se týká Tvého dotazu k jízdám na slonech a pštrosech. Myslím, že je vždycky potřeba vědět, jak se k těm zvířatům chovají i v době, kdy je zrovna jako "atrakci" nepoužívají. I když, při slově "atrakce" ve spojení se zvířaty, se mi vždycky ježí chlupy na krku. Když si to tak vezmu, v celém světě se po staletí používají koně na ježdění pro lidi (i pro zábavu) a nikdy to nikomu jako týrání nepřipadalo. Ani já to tak neberu. Tedy pouze v případě, že jsou koně ve velkém prostranství, jsou dobře ustájení, je o ně dobře postaráno a jsou jim dopřávány vyjížďky do přírody, mají dostatek odpočinku a tak dále. Na druhou stranu už pro mě týrání je, když vidím na poutích atrakce "jízdy na koních a ponících" kdy jsou chudáci celý den zavřený v malém prostoru, nuceni chodit kolem dokola a ještě navíc v hlučném prostředí. Nikdo neví, jak často jsou krmení nebo jak často jim dávají napít, a nebo jestli mají vůbec nějaký odpočinek. A hlavně, kde vůbec jsou ustájení. Co s těmi koňmi je, když zrovna nejsou atrakcí. Jestli je drží někde na udusaném mini prostranství, kde se chudáci tísní v podstatě stále. To je potřeba podle mě odlišit i u toho, o čem ty mluvíš. Tedy o slonech a pštrosech. I když nezdá se mi, že by zrovna pštros měl někoho vozit na zádech.. Ve srovnání se slonem ten pštros nemusí unést takovou váhu, jakou "někteří" lidé můžou mít. Ale tohle nevím, nikdy jsem toho nebyla svědkem. Každopádně ty jsi viděla, jak tomu asi v reálu bylo, tak kdybys to rozvedla, můžeme podebatovat :-). Btw. opice na řetězu?To taky prosím rozveď :-)

OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Predem se omlouvam za diakritiku, pisu z mobilu :) V tomhle parku ziji zvirata ve spatnych podminkach. Sloni maji malo mista a chodi dokola, "pecovatele" je ridi takovxmi spicatymi haky.. Jizda na pstrosech tu opravdu probiha, koukala jsem na to jako blazen.., je to videt i na fotkach na tripadvisor, viz. proklik na odkaz v clanku..
      V tom parku maji i opice privazane na retezu a to z toho duvodu, aby se s nimi turiste vyfotili a zaplatili si za to. Videla jsem to bohuzel i na jinych mistech nebo na fotkach z dovolenych mych pratel.
      Verim, ze treba na Sri Lance existuji nejaka seriozni mista, kde se muzeme z blizka se slonem setkat nebo se na nem i povozit.
      S konmi s tebou naprosto souhlasim! Mit kone jako kamarada, mazlicka nebo kolegu a jezdit na nem je podle me v poradku. Ale jakmile je nekde jako poutova atrakce, je bran jako vec, ktera majiteli vydelava penize a zadny hlubsi vyznam pro nej to zvire nema:(

Vymazat
    2. pro jistotu davam odkza na park jeste sem, kdybys ho nemohla v textu najit, neni nijak zvyraznen... https://www.tripadvisor.cz/Attraction_Review-g293922-d7276777-Reviews-Park_Prenn-Da_Lat_Lam_Dong_Province.html

3. Tak to co jsem Ti psala včera, se nejspíš neukáže nikdy :-D Tak píšu znovu. Podle toho, co jsem viděla na tom Tripadvisoru za fotky a taky komentáře, jde určitě o týrání zvířat. Jak jsi dobře vystihla, tady v tom případě je fakt lidi využívají pouze jako věc, prostřednictvím které si vydělají peníze, aniž by při tom uvažovali, jestli to to zvíře případně nebolí apod. Nemají vůbec žádnou volnost. Je to asi něco jako v cirkuse. Docela se divím, že ještě vůbec něco takového existuje. Že to ochránci zvířat ještě nestopli. Já jen doufám, že se tím v brzké době bude někdo zaobírat a stopne to. Je to nechutný. Každopádně já jsem někdy před rokem vytvořila e-peticy zaobírající se těmi živými kolotoči s koňmi a poníky na poutích. Měla jsem docela dost velký úspěch s podpisy. Už to mám vytištěné a připravené k poslání na ministerstvo. Jen jsem to ještě nedotáhla do konce. Ale tohle mě asi zase trochu postrčilo, a vážně to tam pošlu. (BV)

4. Jsou to šmejdi :( A je to bohužel jen o penězích... Dokud za to budou turisti platit, tak to tam bude :(
      Tu petici taky ráda podepíšu!!!